15. HISTORY DEFACED: HERITAGE CREATION IN CONTEMPORARY EUROPE.

François Matarasso

Contact: matarasso@mac.com

        Paper delivered at the International Symposium ‘When Culture Makes the Difference: The Heritage, Arts and Media in a Multicultural Society’, organised by the Faculty of Foreign Languages and Literatures, Faculty of Humanities and Philosophy, University of Genoa, AEC the Italian Association for Cultural Economics in Genova 2004, and held on 19 – 21 November 2004.

ABSTRACT

        Evidence of the past is the wonder of the world. It surrounds us at every level, in every sphere: trees, mountains, ruins, houses, photographs, household objects – all are constant reminders of personal and shared history. This financial, cultural and spiritual wealth forms the inheritance within which we make our lives. It helps us situate ourselves in time and space by understanding who we are in relation to who others have been. But this inheritance is not history, only its raw materials; and it is not heritage, despite the linguistic similarities. Heritage is a human creation, a part of culture, masquerading as part of history. The reasons for, and consequences of, that disguise are the focus of my comments today.

 

        NOTA DO BLOG:     

        O texto completo deste artigo, pode ser acessado no site do boletim eletrônico francês 'Interactions-online.com' em  http://www.interactions-online.com/page_news.php?id_news=254&filtre_visu=0&pr=François%20Matarasso               Por outro lado, o que é reputada como a sua maior obra, o livro 'Use or Ornament ?  The Social Impact Of Participation in The Arts' by François Matarasso, Comedia, 1997 - também está inteiramente disponível, no site     http://www.comedia.org.uk/pages/pdf/downloads/use_or_ornament.pdf    

        Trata-se, como já foi mencionado neste blog, sobre este britânico de Nottingham/England, de um dos mais renomados pensadores internacionais sobre Políticas Públicas de Cultura (e há muitos outros britânicos nesta condição !) Muitas de suas contribuições podem ser localizadas, numa busca no portal 'Alta Vista'. Graças ao seu renome, tem sido requisitado, nos últimos 25 anos, para palestras e processos de consultoria, em todos os continentes - da América à Oceânia - mas, mais particularmente na Grã-Bretanha e na Europa.